Březen 2014

RoboCop

Akční / Krimi / Thriller / Sci-Fi

USA, 2014, 121 min

Režie: José Padilha

Hrají: Joel KinnamanSamuel L. JacksonGary Oldman

            Je velkým paradoxem, že v souvislosti s RoboCopem převládají negativní názory na absenci opulentní, trikově náročné či originální, myšleno režisérsky osobité, akce. Jenže nikdo nezmiňuje, že je tomu tak ve prospěch hlavního tématu, který je důkladně rozebrán v jednotlivých větších či menších motivech. Ve většině áčkových mainstreamových filmů se remcá nad velkolepostí, která upozaďuje jakékoliv dramatické ambice, kdy základem by měly být co nejlépe vykreslené postavy. RoboCop není o zběsilé kinetice, ale především nese morální poselství, které je hodno zamyšlení i dlouho po projekci.

            V první řadě je to samotné používání strojů. Tedy ano či ne, a pokud ano, tak v jaké míře. Zde dochází ke střetu jedince a davu. Jednou technologie může zachránit zdánlivě ztracený život konkrétního jedince, ale zároveň představuje hrozbu v hromadné síle stojů. Spojené státy jsou vykresleny jako robofobický stát, který se staví do protikladu ke zbytku světa. Dochází tak k náhledu z obou stran právě na problematiku bezpečnosti celého státu či pomoci pouze jedinci.

            Druhým aspektem, který RoboCop ukazuje je manipulace davem z důvodů finančního obohacení. Vzniká deziluze, kdy je bezpečnost státu kladena jako hlavní záměr společnosti OmniCorp, ale jde především o peníze, ostatně tak, jako většinou.

            Do třetice není opomenuta ani morální stránka - jednání někoho, kdo přemýšlí a především koná prakticky bez jakýchkoliv emocí. Spravedlnosti je učiněno zadost, ale mrazivý pocit převládá. Celkově samotné zobrazení nejistoty je Padilhovou nejsilnější stránkou.

            Neméně podstatný prvek, který je ukázán, ale bohužel není mu věnováno tolik prostoru, je vztah milujícího otce a rodiny, která se musí vyrovnat s jeho novým zevnějškem. Postava manželky hlavní postavy je až příliš archetypální a chaoticky jednající, že se nelze vžít do všech situací, které s ústředním konfliktem souvisí.

            Jenže oblasti kde RoboCop nepřesvědčuje naplno, jsou plně nahrazeny jinými. Především při řešení, nebo spíše zdůraznění, sociálně ekonomických otázek. Zároveň se Padilha neztrácí v ať již v globálním či minimalistickém měřítku. Globálnost znamená různorodost světových názorů a problémů s tím spojených. Ať už jde o nestabilitu a každodenní nebezpečí Blízkého východu či o využívání Číny jako sídla celého korporátu. Minimalismus je zobrazen především neštěstím jedince, jeho vyrovnávání se svou situací a postupné hledání svého místa ve společnosti. Neméně důležitým prvkem je symbolika. Pravděpodobně nejdůležitějším příkladem je ponechání pravé ruky hlavního hrdiny jako projev lidství, kdy má stále možnost potřást rukou jak je typické pro člověka, nikoliv pro stroj.

            V technické oblasti je RoboCop bezchybný. Zároveň nechybí kamerové nápady, i když se přímo nabízí jejich větší četnost. To ovšem nebrání maximálnímu prožitku, jehož základem je rozehrání několika palčivých motivů, které jsou důstojně dovedeny do potřebné hloubky. Vše je podrženo vyrovnaností a přesvědčivostí hereckých výkonů.

 

Subjektivní glosa:

„Nového“ RoboCopa nemá smysl srovnávat s tím „starým“, protože každý je jiný, ale zároveň má mnoho společného. Nejlépe si člověk udělá obrázek s čistou hlavou a bez předsudků. Představuje se nám tak na motivy hutný, technicky vypiplaný a herecky silný velkofilm, který se nebojí rozvířit blockbusterové vody přidáním hloubky na úkor atrakcí.

JK93

zdroj: http://www.thefilmchair.com/

Konzultant

The Counselor

Thriller/ Drama/ Krimi

USA/Velká Británie, 2013, 117 min.

Režie: Ridley Scott

Hrají:  Michael FassbenderBrad PittJavier BardemPenélope CruzCameron Diaz

 

„Jak dlouho mohou být spolu šťastní v drsném světě drog, krvavých peněz a diamantů?“

Konzultant! Když násilí, tak jedině v syrové podobě bez přikrášlujících věcí. Film plný krve, peněz, sexu, násilí a filozofie.

Příběh nás ze začátku nabádá k tomu, abychom si z něj ukrojili pořádný kousek, který, jak později zjistíme, nebudeme moci vůbec sníst. Celý film se rozjíždí velmi pozvolna. S hlavním hrdinou se ocitáme ve skoro dokonalém světě plném peněz, které k nám proudí sami ze všech stran. Jenže má to jediný háček. Peníze jsou totiž plné lidské krve. Hlavní postava Michael Fassbender alias Konzultant, se tak ocitá v bezvýchodné situaci, která jeho život změní v jednu velkou noční můru.

Jedním slovem: „kruťárna“!

Samotný příběh byl docela zajímavý, skýtal mnoha překvapení, avšak zamotán jen na oko, snad aby se neřeklo, že neměl takovou hloubku, jak by se od něj dalo očekávat. Sice byly vedeny poměrně dlouhé filozofické telefonáty, ale celkem se to minulo účinkem. Některé pasáže byly zbytečně natahovány a jiné zase naopak zkracovány. Takže se mohlo stát, že se divák v určitých chvílích začal nudit. Nebylo ani zdaleka tak těžké uhádnout, jak jednotlivé postavy dopadnou, kdo je záporák, nebo naopak klaďas, a kdo za vším vlastně stojí. Film ve své podstatě nic nepředstírá. Dalo by se říci, že je vše tak, jak je nám naservírováno a od nás se jen očekává, že to sníme.

Martina Š.

V Bruggách

 

Drama/ Krimi/ Thriller/ Komedie

Velká Británie/USA 2008, 107 min.

Režie: Martin McDonagh

Hrají: Colin Farrell, Brendan Gleeson, Raplh Fiennes, Clémence Poésy

Jaký bude jejich poslední společný úkol?

I zabijáci mohou mít srdce, nebo ne? Poslední výlet do historického města, ve kterém se zastavil čas -  Bruggy. Dva nájemní vrazi jsou posláni do vzdáleného města, aby tam vyčkávali na pokyny od svého šéfa. Dva odlišní jedinci, které spojuje stejná špinavá práce. Rozdílnost jejich povah ovšem utváří celkem zajímavou kombinaci a nejen tu hereckou. Brendan Gleeson a Colin Farrell – ústřední postavy celého prohnilého příběhu, které nesou jistou dávku zodpovědnosti vůči Ralphovi Fiennesovi, který ztvárnil skutečně ryzího padoucha se smyslem pro čest.  

Milovníci černého drsného humoru si přijdou na své. Film je skutečně drsný, na pomezí komedie a thrilleru, přesto rozhodně neurazí. Komický příběh, který rozhodně není tak komický, jak se na první pohled může zdát. Krvavé scény, ze kterých mrazí, stejně tak všude přítomný chlad, který se dostane divákovi pod kůži a po celou dobu filmu bude pevně uhnízděn v těle. Ostré dialogy, mrazivé atmosféra, poletující sníh, lidé zahaleni do teplých kabátů, kulky létající vzduchem, proudy krve, zbytečné oběti a žádná policie.  

  

Martina Š.

Zdroj: http://www.topzine.cz/