Dexter
Krimi/Drama/Thriller
96x55 minut
2006-2013
Konečně seriál s trochu jinou zápletkou než klasické americké kriminálky. Seriál byl natočen podle knižní předlohy Jeffa Lindsayho a vystřídalo se na něm více než deset režisérů. Osm sérií během osmi let udělalo z do té doby ne moc známých herců na tak zvaná herecká „esa“. V hlavních rolích Michael C. Hall, jenž ztvárnil charismatického vraha Dextera, Jennifer Carpenter jeho sestra Debora se slovníkem dlaždiče, Julie Benz jako Dexterova spokojená nic netušící manželka, a mnoho dalších…
Dexter… na první pohled sympatický, možná trochu tichý muž, pracující u miamské policie jako forenzní analytik. Považován za génia kvůli svým tušením, která často vedou k dopadení vraha. Jeho tušení ovšem nejsou projevem geniality, on sám je totiž bezcitný chladnokrevný sériový vrah, takže vcítit se do myšlení jiných zločinců pro něj není žádný problém. Nikoho by nenapadlo, že i sebenepatrnější projev jeho emocí je pečlivě nacvičený. V jeho nitru se neskrývají žádné city a emoce, pouze jeho Temný společník, který ho doprovází na každém kroku a probouzí v něm nutkání vraždit. Díky výcviku a pravidlům Dexterova adoptivního otce Harryho, ovšem vraždí jen stejné zrůdy, jako je on sám. Kodex zakazuje zabít nevinného člověka…
Seriál, jenž byl v letošním roce (2013) zakončen poslední, osmou sérií, doporučuji každému, kdo má rád krimi seriály, ale koho už omrzely věčně se opakující zápletky „kriminálek“. Zde se v každé sérii řeší jeden případ, honí jednoho vraha, takže jednotlivé epizody na sebe navazují a každý díl zaručeně končí napínavě, abyste se už nemohli dočkat, až si pustíte další. Ale kdo je, to vrah se dovíte až v posledním díle každé série…
EleM
Komorník
The Butler
Drama/ Životopisný
USA, 2013, 132 min.
Režie: Lee Daniels
Hrají: Forest Whitaker, John Cusack, Lenny Kravitz
Režisér snímku Lee Daniels si získal značnou oblibu u kritiky i běžných diváků už svým počinem Precious, odehrávajícím se v afroamerické komunitě. Může se zdát, že právě kvůli tomuto uznání se vrací k této problematice. Ovšem bylo by nespravedlivé toto tvrzení potvrdit a to zejména ze dvou důvodů. Ať už proto, že on sám je Afroameričanem, tudíž se ho tato otázka přímo dotýká. Především však proto, že snímek je naprosto opodstatnitelný a působí jako pocta a zároveň kronika nelehkých dnů v boji černochů za zrovnoprávnění.
Příběh Cecila Gainese je inspirován životem Eugenea Allena, člověka jenž pracoval po dobu 34 let v Bílém domě a nakonec dosáhl až na pozici nejvyššího komorníka. Jako komorník obsluhoval celkem sedm amerických prezidentů. Byl svědkem několika důležitých milníků americké historie. Od atentátu na Kennedyho, přes vietnamskou válku až po aféru Watergate. Zároveň však byl součástí nekonečného boje za rovnost Afroameričanů.
Daniels do příběhu přidal zdánlivě nosný konflikt, snahu o udržení a znovunastolení rodinného štěstí. Snímek se nedrží přesných historických reálií, ale základní kostra není daleko od pravdy. Největším tahákem je bezpochyby věrohodné a silné zpracování útlaku a nespravedlnosti páchaných na nevinných. Rasismus je v kinematografii často zpracováván povrchně a slouží jen jako berlička k nalákání spravedlnosti chtivých lidí do kin. Zde by naopak měl hrát prim příběh jednotlivce a teprve na pozadí by se měl film dotýkat otázky rasismu. Měl, ale pravděpodobně nechtěně je tomu právě naopak, což naštěstí není ani trochu na škodu. Ovšemže otázka osobní není odsunuta na druhou kolej, ale nevytane na mysl jako první po zhlédnutí snímku. Samotné scény, kde je přímo ukázáno násilí páchané na černoších, otázky omezování a separace vyznívají dokumentárně, čímž působí uvěřitelněji a dokážou tnout přímo do živého.
V režisérské rovině je patrný značný cit pro rozehrávání více motivů, které se vzájemně nebijí a jsou dohrané až dokonce. Největším problémem tak zůstává to, že ne všechny jsou natolik působivé. Závěr je sice podložen pravdivými událostmi, ale i tak je lehce samoúčelný. Kamera i hudba slouží příběhu, proto si jich lze jen těžko povšimnout. A to znamená jediné, nejlepší je to, co člověka neruší a pomáhá mu tak k většímu zážitku. Co se týče hereckého obsazení, tak ačkoliv se v hlavní roli objevuje Forrest Whitaker, po zhlédnutí zůstává pocit, že existují herci, kteří by se typově na roli hodili více. Ovšem Whitakerův výkon si nezaslouží být shazován. Z vedlejších rolí jsou nejvýraznější Cecilův syn Louise či prezident Kennedy v podání Jamese Marsdena.
subjektivní glosa: Ačkoli se jedná o životopisný snímek založený na příběhu skutečné osoby, tak obsahově nabízí mnohem více než jen to. Komorník nepředstavuje jen úzký pohled na jednotlivce, ale v celé své šíří zachycuje boje Afroameričanů za svá práva, a to právě očima konkrétní osoby a jeho rodiny. Důležitější je tedy historická rekonstrukce boje etnika, než-li příběh jednotlivce.
JK93
https://www.fandango.com
Insidious 2
Insidious – Chapter 2
Horor/ Triller
USA, 2013, 108min.
Režije: James Wan
Scénář: James Wan, Leigh Whannell
Hrají: Rose Byrne, Patrick Wilson, Lin Shaye
„Ještě to s námi neskončilo!“
Máme tu další wanovku v řadě. Po úspěšném prvním dílu Insidisous, několika dílech Saw a letním hitu The Conjuring, tu máme konečně druhý díl Insidisous. I přes všechny komplikace a řeči zlých jazyků, které tvrdily, že se Insidious Chapter 2 v České Republice neobjeví, mohou nadšenci Jamese Wana opět usednout do hledišť kin a nechat se unášet velmi brilantním hororem.
Opravdu, Wan své diváky nezklamal. Tvrdí se, že druhý díl většinou nevystoupí ze stínu svého prvního, jenže Chapter 2 ho v tomto případě trumfnul na plné čáře. Tento film je opravdu, jak se říká, „nabušený“. Wan udržuje své diváky v napětí od začátku až do konce, navozuje děsivou atmosféru a vytváří velmi rafinovanou zápletku, ve které nic nevychází dle plánu zúčastněných osob. Minutu po minutě je děj vyhrocenější, emoce silnější, strach agresivnější, efekty působivější. Sice tu nenaleznete tolik lekaček jako v jedničce nebo v The Conjuring, za to je to více dynamické. Za geniální je považována provázanost obou dílů. Herecké výkony byly opět výborné. Hudba příjemně děsivá a song Tip Toe, který film provází, zanechává správný efekt. Byť je to horor, nese i komediální prvky, co se některých hlášek hlavních aktérů týče, což trochu nedýchatelnou atmosféru odlehčuje. Zvláště, když je divákovi povoleno vydechnout až na konci celého filmu. A konec? No, jak jinak než řádně tajemný!…
Martina Š.
www.thehollywoodnews.com
Hunger Games – Vražedná Pomsta
Hunger Games – The Catching Fire
Akční/ Dobrodružný/ Sci – fi / Thriller
USA, 2013, 146 min
Režie: Francis Lawrence
Hrají: Jennifer Lawrence, Liam Hemsworth, Josh Hutcherson, Elizabeth Banks,..
„Přežije jen ten nejsilnější!“
Megafilm, který nesplnil svá očekávání. Dlouho před uvedením do českých kin putovaly na internetu trailery slibující velmi zajímavou a strhující podívanou s opravdu kouzelným příběh uprostřed.
„Ohnivý pták, který shořel při prvním letu, pokoušející se na druhý pokus, alespoň povstat z popela.“
Byť na Česko - Slovenské filmové databázi má tento film 83% a tudíž hodnocen minimálně čtyřmi až pěti hvězdičkami, byl lehkým zklamáním pro ty, kteří s velkým očekáváním usedli do hledišť nabitých kin. Budou- li diváci opravdu upřímní, více jak čtyři hvězdičky dát nemohou.
První půlka filmu řeší předešlý díl, neboli vítězství „zamilovaného“ páru v minulých hrách. Nejenže předstíraná love story je mezi hlavními aktéry opravdu předstíraná, tzn. pro pobavení publika vyžívajícího se v gladiátorských hrách, ale též nepřirozená a na takový film až moc sladká. Film ztrácí v určitých chvílích dynamiku, šmrnc a lesk. Vyzvednou ho až bojové a akční scény, které musely stát opravdu pořádný balík peněz. Příběh jakožto sám o sobě není tak poutavý ani strhující, nehledě na hluchá místa, která diváka mohou nudit. I když se střídá jedna akční scéna za druhou, napětí Vás rozhodně do kolen nedostane. Nebudete připoutáni do sedaček, ani si zakrývat oči, či křečovitě někomu mačkat ruku. Není to třeba. Film to nedokáže v divákovi nevyvolat. Chybí tomu gradace. Vše je od začátku až do konce laděno ve stejném duchu a udávající stejný rytmus. Délka filmu též mohla být podstatně kratší.
Za co si zaslouží pochvalu? Jistě za kostýmy, efekty, hudbu, herecké obsazení a zrealizování zajímavé bojové arény. Ani konec není špatný, přesto úplně nenadchne.
V dalších letech se chystají ještě dva díly. Možná budou napínavější než ty předešlé a možná nás, jež jsme film zkritizovali, nadchne či skutečně dostane. Dejme mu tedy ještě jednu šanci, nebo rovnou dvě?
Martina Š.
blog.nuffnang.com.
Náš domov
Nosso Lar
Our Home: The Astral City
Drama
Brazílie, 2010, 109 min.
Režie: Wagner de Assis
Hrají: Rosanne Mulholland, Othon Bastos, César Cardadeiro
„Co se stalo? Jsem vážně mrtvý?“ - „Ne, jen tvé fyzické tělo zemřelo, tvá duše nikoli. Vše pochopíš časem.“
Příběh řešící jednu z prastarých otázek lidstva: „Smrtí život končí, nebo teprve začíná?“ Hlavím tématem filmu je smrt a život po životě.
Dosti záleží na tom, jak se člověk k filmu, nebo k danému tématu postaví, a kdy, jak se říká, vstoupí do jeho života. Zdali člověk v tomto filmu hledá pouze útěchu, nebo jen odpovědi na své otázky, či inspiraci…. S hlavní hrdinou projdete značným vývojem, kdy se z nevědění stane vědění, pochopení složité otázky a nakonec i přijetí daného a nezvratného faktu.
Co se samotného filmu týká: občas nebylo třeba slov, aby člověk vycítil silné emoce a to co chtějí ostatním sdělit. Herci zahráli své role více než dobře. Očistec se jeví jako nesporně děsivé místo, plné temna a zla. Hra světla, stínu, temných barev tomu dodávají ten správný děsivý ráz. Město jako takové bylo dosti předimenzované, ale to nevadilo, neboť se to vyrovnávalo jinými aspekty. Hudba příjemná. Některé věci (víra, filozofie či smrt) byly podány nenásilnou formou. Film ve své podstatě nikoho nepřesvědčuje, že daný fakt, tak prostě musí být. Jen lehce vede a nechá, ať si to tom rozhodne divák sám.
Snímek byl natočen na motivy spisů média Chica Xaviéra, autora v době uvedení filmu šestnáct knih o životě v duchovním světě. Autor si sám ve filmu zahrál malou roli, a to sedícího muž meditujícího u rybníku. (Terva)
Martina Š.
www.listal.com